Saturday, February 28, 2009

Mentaliti urang kita. (panansawa)

Selepas setahun tidak balik ke kampung, selepas berlakunya tsunami politik, saya terlalu berharap yang akan berlaku perubahan di tanah kelahiran, di tempat saya mendaftarkan kelahiran, perubahan dari segenap sudut. Persepsi dari mentaliti yang terlalu menjijikkan, merasa diri hebat dari orang lain, merasa mereka lebih mulia, lebih tau dari orang lain. Odoi dogo, inilah antara faktor yang mengongkong kemajuan berlaku di sana. Di sini saya mengambil contoh, kami masih di daerah yang sama cuma saja kawasan perkampungan yang berbeza. Saya bukan mereka-reka tapi inilah kenyataan.

Penduduk dari kawasan kampung kami digelar “panansawa” yang mereka maksudkan sebagai ketinggalan dari semua segi samada kemajuan metarial, pendidikan, cara berpakaian, pengetahuan agama. Selalunya orang yang memberi gelaran ni mereka yang tinggal di kawasan-kawasan yang berdekatan dengan pekan, yang rasa mereka maju dari segi pendidikan, kemudahan jalan raya, elektrik, selalu mengikuti perkembangaan semasa, almaklumlah kawasan kami tu masih ketinggalan dari segi kemajuan sosial.

Kami tidak minta dihormati, namun kami punya hati nyanyian revolvers. Kami juga ingin kemudahan sosial seperti mereka tetapi kerana sifat politik pemerintah yang hanya memajukan kawasan yang mereka lihat berkepentingan. Ketidakadilan dalam kemajuan. Dari usia kanak-kanak sehingga sekarang dalam 20-an, janji untuk memberi kemudahan jalan raya, elektrik masih belum tertunai, mungkin janji ni akan terus jadi isi penting dalam berkempen sehingga generasi cucu anak buah saya.

Manakala dari sudut agama pula, golongan mereka rasa mereka lebih tau padahal kalau kita susur galur sejarah kaum dusun ni asalnya tidak beragama “pagan”, tetapi setelah datangnya sinar Islam dan agama Kristian maka orang-orang dusun mula terbahagi kepada yang mengganut Islam dan Kristian. Hanya saja kerana mereka terlebih dulu memeluk Islam. Mungkin mereka terlupa ataupun sedikit terleka bahwa Agama yang ada ni untuk dihayati, diamalakan bukan untuk di bangga-banggakan. Yang akan dinilai oleh Allah itu adalah takwa.

“Panansawa betul oh” inilah contoh ayat penggunanan perkataan panansawa. Saya sendiri pun pernah menerima ayat ini. Kerana darjat perbezaan kami, hanya saja bapanya berkerja sebagai kakitangan kerajaan, mempunyai sedikit lebih ilmu agama, tinggal di kawasan yang berdekatan dengan pekan, mempunyai kereta mewah yang kalau dibandingkan dengan saya yang perlu menaiki lori untuk ke pekan maka di gelarnya saya ni panansawa.

Terlalu berJIWA HAMBA. Jiwa Hamba tulisan Azizi Hj Abdullah, memetik sedikit dari buku beliau. Berfikiran Sempit. Berfikiran sempit kerana kekhilafan pemikiran, khilaf terhadap identiti juga kepada agama Islam yang tidak pernah difahami bersungguh-sungguh. Dari segi kemajuan berfikir, ia sangat menakutkan, yang membenih pula kepada satu generasi yang tiada daya untuk berfikir lebih daripada apa yang dimilikinya secara tradisi.

Kisah ni di petik dari Jiwa Hamba.

Encik X berusia 30-an. Memiliki seorang isteri yang comel berwajah mirip seperti orang cina. Bermata sedikit sepet, berkulit putih melepak, berambut lurus panjang. Sedikit malang isteri X masih tidak memakai tudung.

Satu hari X dengan isterinya ke majlis kenduri kahwin kawannya. Seperti kebanyakan perempuan lain, isteri X hanya berpakaian biasa dengan solekan ala kadar. Mereka duduk di meja panjang yang sudah tersedia makanannya. Ketika hendak mula makan, datang seorang budak perempuan yang berusia enam tahun, bertudung bersama-sama bapanya yang berserban dan ibunya berjubah dan bertudung penuh. Budak perempuan itu terus duduk di sisi isteri X dan isteri X memberi senyum dan mempelawa makan bersama.

Alangkah terkejutnya X dan isterinya apabila bapa kanak-kanak perempuan itu menarik tangannya dan ibunya juga melarang duduk bersama isteri X. Si bapa berbisik ke telinga anaknya, “Tak boleh duduk dekat meja ini. Kita tak boleh makan bercampur dengan orang kafir.”

Cuba anda bayangkan, suami isteri yang berpenampilan begitu yang kononnya mengikut sunnah, yang berstatus seperti orang yang faham benar tentang agama bersikap begitu. Si anaknya sudah diberi pengajaran yang salah dan telah disempitkan pemikiran tentang agama Islam.

Bolehkah ia dianggap sebagai penyakit berfikiran sempit? Ia berlaku kepada penduduk khususnya umat Islam di daerah saya. Sehingga sampai tahap apabila mereka melihat kenderaan seperti kereta atau motosikal yang disaluti lumpur ataupun kereta yang tidak terjaga kebersihan bahagian luarnya, mereka akan cakap “oh, ni mesti baru dari kampung B kan.” Terlalu buruk persepsi mereka, padahal yang membezakan kami cuma saja jalan raya untuk ke kampung kami tidak berturap, tidak mempunyai kemudahan elektrik.

Tingkah laku yang buruk tu bermula dari hati yang juga buruk. Masa sekolah menengah dulu, saya bersekolah di kawasan pekan. saya ada seorang guru yang telah membuat satu formula baru untuk lebih mudah mengingat dan memahami matapelajaran sejarah, pencapaian yang cukup membanggakan sehingga mampu menulis buku tapi bila dijemput untuk membuat seminar selama seminggu di sekolah kawasan perkampungan saya tu, dia lebih memilih untuk menolak walaupun dibayar. “Cikgu tidak sanggup lah pigi sana, teruk jalan, biarlah sekolah tu bayar mahal sekalipun.” Teruknya guru ni, bukannya dengan bangsa lain, bukan dengan agama lain, juga bukan di daerah yang lain.

Kalau golongan pendidik pun bermentaliti seperti ini, yang menjadi wadah pembangunan ilmu. Habislah, hancurlah semua. Harapan saya terlalu tinggi untuk melihat perubahan dari segenap ruang. Mentaliti yang suka membeza-bezakan kumpulan, mengketegorikan sesetengah pihak. Tapi perlu ada pihak yang memulakan.

8 comments:

Unknown said...

arus pemodenan nampaknya masih belum dapat mengubah mentaliti masyarakat kita.

*keluh*

ep_hafizah said...

mm..mcm knal ja individu yg tlh mmbukukn bukunya tu...
Sharin,mmg sush maw mgubah mntaliti msyrkt,rsanya smpai skrg keadaan ni mc brlaku..kn??

andi m'jie said...

rasanya kita tidak perlu berharap dengan kemodenan utk mengubah mentaliti ni, mungkin juga boleh kita katakan komodenan sekarang lebih mengajar mengejar kebendaan. tingu ja ba di sikul, penyakit t'lampau mau kejar A..

mommy qayla said...

penulisan ko memang hebat! teruja sy baca ba.

andi m'jie said...

:) jgn puji lebih2 hehehe
apa la yg sy ada banding dgn ko :)

adika said...

saya pun turut terkilan dengan mereka...

adika said...

saya pun agak terkilan dengan sikap pemikiran mereka itu.

jusly insan kerdil mega said...

mereka sebenarnya,umpama orang buta...
mereka gagal untuk menilai..